tisdag 28 februari 2012

Filmanalys

Little miss sunshine: Det jag funderade på i den här filmen var hur man såg på utseendet. Dem var med i en skönhetstävling. Där var dem helt uppklädda och sminkade medan Olive häldre ville ha roligt. Då blev alla förskräckta. Jag tycker inte att barn ska bry sig så mycket om utseendet, det är bara något dem har lärt sig av vuxna. Dem ska ha kul och vara glada och inte bry sig så mycket om vad dem äter eller att dem ska banta. Det tänkte jag på i den här filmen.

Hipp hipp hora: I den här filmen funderade jag på att vara utsatt. Tänk att inte kunna lita på någon eller att vara hatad av alla. Om jag har det jobbigt i skolan, eller om jag bara har en dålig dag, längtar jag till att komma hem och ha det mysigt eller bara ta det lugnt. Men om jag tänker på att jag inte skulle kunna ha det så skulle det inte vara roligt alls. Tänk att aldrig ha något att längta till. Hennes pappa var arg på henne nästan igenom hela filmen. Alla hennes kompisar var absolut inte att lita på. Dem gick bakom ryggen på henne och ville få henne att känna sig dålig. Det tänkte jag på i den här filmen.

Sandor/Ida: Det jag tänkte på i den här filmen var att bli vänner på nätet. För det första vet man inget om personen man pratar med, det kan vara vem som helst. Jag har aldrig chattat med någon på t.ex MSN, facebook eller andra sådana sidor. Det kan vara riskabelt att bli vänner på nätet. Man vet inte säkert hur gammal den man pratar med är och man vet inte hur personen är. Det har varit mycket på nyheterna att "snuskgubbar" har tagit kontakt med barn och styrt deras liv. Jag tycket internet är bra men kan också användas dåligt.

Det fanns många likheter mellan filmerna. Exempelvis var nästan alla föräldrarna lika dåliga förebilder och personer att stödja sig mot. Dem tydligaste exemplen var pappan i hipp hipp hora och mamman till Ida i Sandor/Ida. Dem blev arga istället för oroliga när det hade hänt dem något. De brydde sig inte så mycket om att deras barn drack alkohol. Pappan i little miss sunshine var på ett annat sätt en dålig förebild, nu var denna pappan inte Olives riktiga pappa. Han tvingade henne att göra saker, och ville att hon till hundra procent skulle bli en vinnare. Hon fick inte bete sig som ett barn! En annan sak som var en likhet mellan filmerna var att familjerna höll på att falla ihop i alla filmer. I little miss sunshine så började familjen att bråka, i hipp hipp hora så började fadern och dottern komma allt längre i från varandra och kalla varandra elaka saker och i Sandor/Ida så blev Sandor förbannad på sina föräldrar för att dem bestämde vad han skulle göra och i Idas familj som bara var mamman och hon så hade mamman gått in i väggen och försökte ta självmord. I alla dessa filmer så kändes det som att stämningen var väldigt dyster med självmordsförsök och fyllor. Detta är vad jag tyckte var viktigt med dem tre filmerna

/Tobias                             

                                                                                        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar