tisdag 29 maj 2012

Tobias recention


Jag finns

Nu har vi läst en bok om mobbing, den heter jag finns. Jag tror att författaren har valt att ha titeln för att det var så hon i boken ville känna sig. Känna sig som att hon fanns. Hon kände nog på den tiden att hon var skräp, att ingen brydde sig om henne.
Jag tror att budskapet i boken är att mobbing kan finnas överallt även där man inte tror att den finns. Att lärare och elever måste våga ta ställning och övervinna mobbingen.
Dem viktigaste händelserna i boken som jag tyckte var: hennes födelsedag, när hennes mamma blev arg på henne och skrek på henne då fattade hon nog att inget var roligt mer. Kompisen som var hemma hos henne när mamman började att bete sig som en 14åring. Discot när hon försökte ta sitt liv och Vedin nästan våldtog henne. Iris död när hon blev helt förkrossad över att hon inte längre har någon att prata med. Våldtäkten när Vedin spårade ur och när hon spöade upp Vedin, då kom all ilska ut.

Personerna som var viktiga i den här boken var:
Johanna:
Stinkanita: Som var den sämsta läraren någonsin som inte skötte mobbingen på rätt sätt.
Mormorn: Som var den enda som brydde sig om Johanna.
Iris: Som var Johannas favoritperson i boken
Vedin: Som gjorde hennes liv till ett helvette
Louise: Som gjorde så att Johanna förstod att hon inte var gillad av någon
Martin: Som bara hängde med Vedin

Språket i boken visade att Johanna var riktigt förbannad. Hon svor och kallade sig själv för idiotiska saker. Det var hårt språk i den här boken med mycket hora och bög snack.
Jag tyckte att boken var bra för att det alltid hände något. Det var inte bara att dem gick runt och pratade. Jag tyckte också boken var bra för att den speglade verkligheten i alla skolor. Jag tyckte att boken även var bra för att man fattar hur hemskt hon hade det och det kanske kan förändra svenska skolor.



2 kommentarer:

  1. bra Tobias bra motiverat du skriver en bra löpande text

    SvaraRadera
  2. håller med Leon, det var en bra sammanfattning.

    SvaraRadera