tisdag 29 maj 2012

Bokanalys om Jag finns


           Jag finns

Vi har läst en bok som heter ”Jag finns” av Maja-Maria Henriksson. Jag tror att hon döpte boken efter allt hon gått igenom.
Jag tycker också att budskapet är väldigt genomtänkt och bra. Boken får mig att tänka hur hemsk både skol och barndom hon fått. Jag tänker på det det för att det skulle kunna hända mig.
När det gäller personerna i boken så tycker jag inte om dom.. Dom mobbar och misshandlar henne. Mamman bryter ner henne psykiskt och i skolan blir hon misshandlad.

Lärarna ser inte att hon blir våldtagen eller misshandlad.

Vedin: Gör livet till ett helvete och våldtar henne.

Mamman: Bryter ner henne psykiskt.

Lärarna: Som inte ser.

Iris: Där hon kanske inte behöver vara rädd och är trygg.

En av dom största händelsen är när Iris dör för att det är en person som bryr sig om henne. Johanna känner sig trygg hos Iris och då är allt fridfullt för en stund. Men så dör Iris.
Språket i boken kan vara lite överdrivet ibland. Mycket svordommar och fult språk. Boken är väldigt personlig och man förstår att hon som skriver är arg. Boken är hård och det finns mycket tankar i boken. Det finns också mycket flashback i boken.
Boken har fått mig att tänka lite annorlunda. Man kanske inte borde ge upp lika lätt på motgångar. Boken var bra och man fick se hur det kan va. Jag tror budskapet med boken var att man inte ska mobba andra.   

Jakob Karlsson!        

2 kommentarer:

  1. Det var riktigt bra skrivet och jag förstår vad du menar och man fattade vad boken handlade om genom att läsa din bokanalys...

    SvaraRadera
  2. Det var bra men du kunde skrivit vad och varför du kände så om personerna. Du fick mig att förstå vad som händer med hennes liv men du kunde beskrivit lite mer. Bra :)

    SvaraRadera