tisdag 29 maj 2012

Bokanalys Jag finns.


Jag Finns.
* Jag tror att hon valde titeln på bok för att hon har klarat av allt hon gått igenom. Därav namnet Jag Finns.
* Hela boken handlar ju om Johannas liv och hur svårt hon hade det och dem vuxna borde öppna ögonen mera så att dem ska läsa av oss ungdomar.
* Personer i boken:
 Johannas mamma måste vara sjuk på något eller annat sätt. Hon beter sig som ett svin        mot Johanna och är nästan aldrig trevlig mot någon. 
 Vedin är den värsta personen i hela boken. Han beter sig som ett svin och låter aldrig Johanna vara. Själv tror jag Vedin är kär i Johanna eller så vill han bara mobbas.
 Johanna är så illa behandlad av Vedin och hans gäng. Om jag hade varit henne hade jag sagt ifrån. 
* Jag tycker att det finns en viktig händelse i boken och det är när hon äntligen vågar säga ifrån och säga till att det dem gör mot henne är fel. Jag tycker att det var riktigt moddigt av henne.
* Språket i boken var ganska fult och elakt, tycker att Johanna borde sagt lite mer saker än dem få ord hon sa. Handlingen var nästan den samma igenom hela boken och det var bra förutom att Johanna var mobbad och misshandlad.
* Jag gillar boken för att Maja-Maria är en riktigt bra författare, bara för att hon skrev med känslor och om sitt egna liv. Den var äcklig i vissa situationer när Vedin gick på henne, men annars var den grymt bra.

/Felicia

1 kommentar:

  1. Jag håller med dej, fast det kanske inte är lätt att säga ifrån när hon har så många emot sig.

    SvaraRadera