tisdag 20 mars 2012

Jag finns, kapitel fem

Ännu ett avsnitt av boken avklarat. Förra gången läste vi hur Johanna följde med på utvecklingssamtal och mamman ville inte förstå att Johanna har problem. Sedan blev hon utsatt för ett våldtäktsförsök i pojkarnas dusch och Vedin hällde mat över henne i matsalen.

Den här gången undrar jag vad ni tycker om dagböcker. Skriver ni dagbok själva? Är det okej att läsa någon annans dagbok?

Hur tror ni att mamman tänker när hon vill ta nattlinnet och tvingar Johanna att äta?

22 kommentarer:

  1. nej det är inte okej att läsa andras dagböcker då det finns personliga saker där och nej jag har ingen dagbock.

    hon tycker det är fult och vill inte ha det i sitt hus

    SvaraRadera
  2. Dag böcker är löjligt gör det nått bätrre ? NEJ. Nej jag tycker det är fel för att det är ju den egenas dag bok och det privata .

    SvaraRadera
  3. Dagböcker är väl ok. Nej för fan!!!! Nej för det är intrång på någons privat liv.

    Hon tänker inte.

    SvaraRadera
  4. jag tycker att det är så löjligt med dagböker.

    jag tycker att mamman är dum mot hon. hon får ha vad hon vill eller hur..

    SvaraRadera
  5. Jag tycker inte om dagböcker och har aldrig skrivit i dagböcker!
    Det är ju inte så snällt att läsa någon annans dagbok eftersom det är sitt privatliv i den..
    Men man får skylla säg själv om den ligger framme utan lås.

    hon tycker det är fult och att hon tycker att sin dotter ska gå i "nya" kläder..
    hon tvingar nog Johanna att äta för att hon vill att hon ska få maten i säg så hon växer bra!

    SvaraRadera
  6. Jag tyckte det var taskigt att mamman rev sönder skrivboken och att de inte berättade att Iris hade dött. Jag tycker att mamman är rent ut sagt dum i huvudet för att hon hade tagit bort hennes livshistoria men varför hjälpte inte mamman henne när det var som värst. Jag tyckte det var taskigt att mamman sa att nattlinet var fult och när hon spydde så borde hon hjälpt Johanna istället för att tvinga ut henne

    SvaraRadera
  7. Vad jag tycker om dagböcker : Man får väl skriva i en dagbok om man vill, bryr mig inte så mycket.

    Skriver jag dagbok : Nej det gör jag inte men jag gjorde när jag var liten ;)

    Är det okej att någon annan läser någons dagbok : Hahahah det är ju inte snällt men man får skylla sig själv om man inte gömmer den ;)

    Jag tror inte mamman vill ha en ful unge och tycker att hennes dotter ska börja lyssna.
    Hon vill nog att hon ska äta så för att må bra !

    SvaraRadera
  8. Jag gillar dagböcker, har alltid gjort. Man kan liksom säga det man inte vågar säga till någon annan, den är personlig. Man behöver inte bara skriva, jag brukar rita lite också. Om man har en skitdag så kanske man inte kan forma orden så man ritar den istället.

    Jag tror att det är en kontroll sak som mamman har, hon måste ha kontroll över Johanna. Hade hon gjort minsta lilla sak som mamman inte ville så skulle hon reagera på samma sätt, bara för att ha kontroll.

    SvaraRadera
  9. Om man vill ha en dagbok så får man väll det. jag har ingen dagbok, har aldrig haft. Jag tycker inte man borde läsa en annans dagbok för det är nått man skriver ner för man har ingen annanstans att ha det.

    Hennes mamma är elak. Mamman vill inte att hon ska ha nattlinnet för att hon skäms över att hon har det. Mamman är en självisk typ.

    SvaraRadera
  10. Dagböcker,
    Det klart det inte är okej att läsa någon annans dagbok om den personen inte vill det. Det är hemligt och bara till för dej själv. Skriver man dagbok skriver man känslor och kanske sånt mn inte vill att någon annan ska se.

    Jag tycker Johannas mamma är riktigt elak, hon har nog inget hjärta. Har hon misslyckats så mycket att hon ska förstöra johannas liv, eller göra det ännu sämre. Även om hon är hennes mamma är det inte okej att ta saker som betyder mycket för henne. Att tvinga johanna när hon mår så dåligt är bara fel, hon borde ju faktiskt se på henne att hon mår dåligt eller?

    SvaraRadera
  11. Dagböcker kan vara bra om man vill skriva av sig allt som har hänt. Då kan man radera det ur huvudet men ändå ha det kvar. Jag skriver inte dagbok själv men jag tycker inte heller att det är något fel med det. Man ska inte läsa ur andras dagböcker för det är privata saker som man skriver i den. Jag tror att mamma tänker att Johanna bara vill tramsa sig lite men så är det ju inte. Jag tycker att mamman är en sjuk person som tvingar Johanna att äta utan att dricka och hon skickar ju ut Johanna ur huset när hon spyr. Jag fattar inte hur en mamma bara kan bli arg på sitt barn när det spyr.

    SvaraRadera
  12. Folk får gärna skriva dagböcker för mig men man läser aldrig någon annans dagbok. En dagbok är bara din och ingen annan ska läsa ur den. Själv har jag ingen dagbok.

    Jag tror att Mamman var avundsjuk på Johannas nattlinne och därför tog hon det. När hon tvingar Johanna att äta är det nog för att hon vill ge Johanna mat. Tror även mamma har en sjukdom.

    //Felicia

    SvaraRadera
  13. Jag skriver inte dag bok, men jag gjorde det när jag var liten.
    Det är inte okej att läsa andras dagböcker, för där står det ju privata saker, saker som man inte vill att någon annan ska läsa, dom är för en själv och ingen annan
    Mamman tänker nog att hon inte vill att Johanna ska ha det för att mamman skäms för att gå med Johanna då. Hon tyckte att det var fult och då fick Johanna inte ha det.
    Jag vet inte riktigt varför hon tvingade Johanna att äta, det kanske var för att hon skulle lägga ifrån nattlinnet.
    Johannas mamma är sjukt elak och bara tänker på sig själv och Johannas bror. Hon vill bara förstöra Johannas liv.

    SvaraRadera
  14. Det är inte okej att läsa någon annans privata dagböcker. Där står det om personens djupaste tankar som man vill hålla för sig själv. Johanna skrev säkert mycket om vad hon tyckte om mamman. Mamman spårade ur totalt, kanske läste hon något om sig själv som hon inte tyckte var så roligt. Det är en risk att läsa andras dagböcker. För då kan man få reda på vad personen tänker om den. Det var därför jag tror mamman gick bananas och rev sönder dagboken. Jag tror att mamman tog nattlinnet för att hon ville inte att Johanna skulle se ut som en fågelskrämma så att alla retar henne i skolan. Jag tror att hon tvingar Johanna att äta för att det är hennes straff för att hon har klätt sig konstigt.

    Tobias A.K.A Mr X

    SvaraRadera
  15. det är fel att läsa andras dagböcker
    mamman gillade inte att hon hade ett gammalt nattlinne
    måste vara jobbigt att någon annan sliter av ens kläder

    SvaraRadera
  16. Jag tycker att det inte är ok att läsa andras dagböcker för att dagböcker skriver skriver man för att få ut sina privata tankar. Men jag skriver inte dagbok skälv.

    Jag tror att mamman var trött när hon ville ta nattlinnet från Johanna. Mamman trodde att det bara var något tramsigt med linnet. Hon visste hur det brukade bli. Jag tyckte Johanna skulle säga till mamman vad det var som var så speciellt med tröjan.

    Av: Jakob Karlsson!

    SvaraRadera